(H) Mörk/Ljust
Min kreativitet och inspiration dök upp sådär runt 22:00 igår kväll, både jag och kaninen var rastlösa så jag plockade upp ljustältet och julpyntade. Hur bra det gick går väl att diskutera, det är bra att man lär sig av sina misstag!
Efter att kaninen tröttnade på att leka fotomodell kom katten upp i sängen och satte sig inne i ljustältet. Duktig katt. Hon är så otroligt ofotogenic så det finns inte, även om hon kan vara hur söt som helst i verkligheten ser hon ut som en halvdöd kossa på bild. Nejmen ah.
På grund av trasiga lampor fick jag använda mig av vanliga "kökslampor", och som vanligt är den ena starkare än den andra.
Och då kom det här resultatet.
Jag har ljusat upp ögat och lagt på lite skärpa och sen ljusat upp bilden lite i övrigt.
Skulle inte skada med lite kritik, speciellt om vad ni tycker om bildens helhet. Tror det handlar lite om smak.
Sen funderar jag på fokuset, hur kan det ligga fokus på ungefär fyra olika ställen när jag fokuserade på ögat och det var ögat som blev i fokus?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag tycker att det i grunden är en mycket bra bild. Gillar den dunkla känslan och det fina gula ögat. Du har använt bländare f3,8 och det ger ett kort skärpedjup. Jag hade nog velat ha lite större skärpedjup, i och med att bilden är så mörk hade ögat ändå stått ut och jag ser inte riktigt vitsen med det korta skärpedjupet, men det är såklart en smaksak.
När du sätter fokus så sätter du det t.ex. som i detta fallet på ögat. Det innebär ju egentligen inte att det enbart är där det blir skarpt, det du gör är att du sätter något i "det planet" i fokus, vet inte om det finns något direkt namn för det men man pratar ibland om skärpeplan. Allt som är i nivå med skärpeplanet med skarpt. I och med att du har bländare 3,8 istället för t.ex. 1,8 så får man med lite mer i fokus, hade man haft 1,8 hade det varit ett smalare skärpeplan - nu blir det lite djupare (större del av bilden i fokus).
Det är därför även morrhåren som förmodligen ligger rätt nära ögat i djup blir skarpa men nosen som är närmre kameran än morrhåren inte blir det.
Kanske invecklat förklarat, men hoppas du hängde med.
Om du t.ex. fotograferar en helt platt vägg på exakt samma avstånd från kameran, så kan du t.ex. inte bara få en liten del av den skarp och resten oskarp (utan bildbehandling).
mvh Martin
Tack!
Jag har en dålig vana när det gäller skärpedjupet, har det nästintill alltid den största bländaren, får försöka bryta det där och tänka på vad jag gör istället.
Jo, nu när du säger det så ringer klockan. Det är ganska självklart att det som ligger i samma "plan" hamnar i fokus, tack för förklaringen!
Medarbetare på Djurfoto
tycker det är en riktigt härlig bild du fått till! ögat lyser upp fint :)
Tack så mycket! (:
Medarbetare på Djurfoto