Mörkt djur mot snön?!
Alltså jag blir galen!
Fotade delägarhästen Helios du gull idag, problemet är bara att antingen blir han för mörk eller så blir snön och det andra vita i bilden överexponerad som bara tusan.
Hur sjutton ska man kunna göra det bra? så att snön inte blir helt utfrätt och att han samtidigt inte blir alldeles för mörk?
har en nikon d3100…
tacksam för tips och all sorts hjälp, blev så himla ledsen när jag såg de dåliga bilderna pga detta.
#2 ja det är lugnt, alla får försöka gå gott de vill. :) det blev ju mycket bättre! jag lyckades inte ens med det där utan att hästen blev alldeles jättemörk, haha!
#4 ja det kanske det är.. :) men jag tycker hästen är helt okej ljus, det är ju snön som är alldeles för ljus.. haha aja jag vet inte, jag är inte bra alls på hur man ska göra :o
#6 haha ja! :D jag kör mest manuellt på kameran för jag kan ju vart inställningarna är och egentligen kan jag mycket av vad man nu ska ändra om något blir fel, men just det här är något jag aldrig har förstått mig på, hur man får en mörk och en vit del av en bild att bli bra, så inget blir alldeles för mörkt och inget blir alldeles för ljust.. :o vinterbilder är nog ingenting för lilla mig, haha!
Har du testat att fota med blixt? Är inte jättevan att fota i snö heller tyvärr men ibland kan det bli bra med just blixt. 
I'm gonna let my little light shine
#8 nä det har jag ju inte.. hehe :D
#9 Nej jag fotade inte med blixt alls där faktiskt, tycker man ska försöka låta bli det när det är så pass ljust ute och den egentligen inte behövs.. men ska prova det nästa gång! :)
söt
#11 ja visst är han :)
Blixt kan man med fördel använda även i solljus, för att lätta upp skuggor som blir mer framträdande i sol än under molniga gråa dagar.
Problemet som du står inför är att få både mörka och ljusa områden rätt exponerade i en och samma bild, och som du säger är det inte lätt.
Varför? Jo - för att ljusa områden fräter ju ut snabbare precis som du säger (eller så sotar mörka igen, beroende på var man mäter och hur lång exponeringstid man har). Och man kan ju inte låta delar av slutaren vara öppen en viss tid och andra delar en annan tid.
Jag har inget universalknep att ge dig, jag har ofta samma problem (fåglar mot himmel) men ett tips om du inte redan gör det; Fotografera i raw. Då har du bra möjligheter att redigera efteråt.
mvh Martin
#13 Jag fotar inte i Raw faktiskt, kanske dags att börja, haha.
men ska prova med blixt också nästa gång jag hamnar i den situationen.
#14 och kanske skulle gett det mitt tips. Välj vad du vill ha rätt exponerat, och använd spotmätning eller centrumvägd mätning som ljusmätningsmetod. Den evaluerande är ett genomsnitt av hela bilden och med stora kontraster fungerar det inte så bra - den vet helt enkelt inte vad den skall prioritera. Den centrumvägda tar ett genomsnitt, i mitten kan man säga (så det vill till att du då har det motivet du vill ha rätt exponerat i mitten) och resten kan då bli felexponerat.
Spotmätningen tar en väldigt liten bit och kan fungera bra men om huvudmotivet har stora nyans- eller rent av färgskiftningar gäller det att inte ta det allra ljusaste eller mörkaste för då blir det också felexponerat. Jag använder ofta spotmätning när jag fotograferar fåglar som flyger, det är oftast ett relativt litet föremål i sökaren och jag bryr mig mindre om hur himlen blir - jag vill ha fågel rätt exponerad. Med en häst hade jag kanke testat centrumvägd ljusmätning.
mvh Martin
#15 Okej, det visste jag inte.. har alltid undrat vad dom där betyder och vad dom gör :) tänk vad mycket man har att lära sig. Dröjer nog innan jag fotar hästar igen men det där ska jag ta med mig i minnet, helt klart, och prova mig fram. Tack!
Finns en "gratisutbildning" här, jag tycker kanske att han kunde tagit lite fler olika motiv för att visa det tydligare men det framgår rätt bra här också.
mvh Martin
#17 ska ta och kolla på det :)