Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettdjurfoto-ifokus
Läst 1004 ggr
KarolinaNowak
0

Fototävling

När vi uppnått 200 medlemmar tänkte jag starta vår första fototävling, men behöver lite tips och ideér på vad för typ av tävling som skulle vara lockande och intressant.. Ska det vara tema, röstningar, osv?

/Karolina

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Martin
0

Tävlingar är alltid kul.

Antingen utser man en jury och lite bedömningsgrunder och därefter utser juryn enväldigt vinnaren/vinnarna, eller så gör man som på Foto.Ifokus.se, någon bestämmer ett tema, man har 7 dagar på sig att skicka in bilderna, och sedan har den som bestämt temat 2 dagar på sig att utse vinnaren. Vinnaren bestämmer därefter nytt tema. På detta sättet har man en kortare tävling igång hela tiden. Kanske blir det lite mycket, kanske är roligare att på något sätt utse en jury eller om man helt enkelt kan ha röstningsmöjligheter (har inte koll på om det går på "obegränsat antal alternativ") och låta medlemmarna avgöra. Risken är också, som jag sett på andra iFokus.sidor - att medlemar på andra ifokus-sajter går in och röstar och det får man väl också då lägga in om det skall vara möjligt eller inte (alltså).

Man kanske kan tänka sig att man kör tävlingar på tema, och att man har 2-4 veckor på sig att lämna in bidrag och därefter skall juryn kora vinnare (oavsett om det nu är en vald jury, eller om det är röstning från sidans medlemmar.

Bara några tankar, finns säkert många olika upplägg på detta som kan vara intressant.

mvh Martin

Mysterious
0

Kanske Fotoutmaning - kärlek elr glädje mm och sen tar man fram 5 bästa och medlemmarna får rösta??

Monday
0

Jag tycker det är bra om det både finns en jury och att medlemmar får rösta. Kanske så att juryn tar ut 5-10 tävlande som går vidare och medlemmarna får rösta på dem, eller tvärtom.

http://www.regret-nothing.com

motvind
0

#3 - så funkar det på andra ställen här på iFokus och det tycker jag verkar bra. Det är ju kul om man som medlem får vara med och rösta liksom - alla har inte lust att tävla själva men om man kan rösta är man ändå delaktig.

Teman tycker jag är roligt att ha, särskilt om de är ganska breda och lämnar utrymme för tolkning.

Cydonia
0

Jag tycker man utser en jury om 5 personer som väljer ut 5-10 av de bästa bilderna, som medlemmarna sen får rösta på. Till nästa gång så blir de 5 främsta placerade de som får bilda ny jury. För det kan bli tråkigt om några är jury hela tiden, och aldrig själva får vara med och rösta.

Madde
0

Man kan ha en tävling där får skicka in bidrag, tillexempel ett tema på Sommar, då ska man ta ett somrigt kort.

Sen väljer man ut några finalkort som man har en omröstning på. eller så väljer en jury ut vinnar korten.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

senna
0

Jag tycker vi ska ha som det är på foto.ifokus, olika tema-tävlingar. Där någon väljer ett tema och den som blir vinnaren väljer ett annat tema osv. :)

Haffi
0

Här ser ni en exempel på hur andra sajter tar inn åsikter

http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9420e08a-d20a-4d31-b540-ac21f4faf8c6

Kanske kan detta nyttjas här med.

till exempel kann mann presentera 6 värder ( eller så) som man vill at fotot skal mätas  mot efter satt en tema

exempel på värde, focusering/skärpa, estetik, plassering av hovudmotiv i bilden, ljus /mörke osv osv 

eller endast lämna et enda värde från ex 0-6 el

alla som är på sajten kann gi sina betyg. Problem är ju ofta folk som inte följer reglarna.

I alla fall även om man går för et jury så borde det till fotgrafen sejast vad man vill mäta när utmaningen startar

KarolinaNowak
0

Nu börjar vi närma oss..

Varma Hälsningar

Discard
0

Hur många är det nu?

KarolinaNowak
0

198 medlemmar.

Varma Hälsningar

Discard
0

Nära då ju :)

Monday
0

nu e det 199 :P

http://www.regret-nothing.com

[Quellii]
0

nu är det 200 ;D

Hennum
0

jaaaa… det är roligt med fototävlingar. men jag brukar glömma senaste datumet att skicka in så jag brukar missa dem.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Emelie-G
0

Nu är det 202, haha ^^

KarolinaNowak
0

203, det går snabbt :)

Varma Hälsningar

Malin-A
0

då blir d snart fototävling då =)

KarolinaNowak
0

Jajjemen, det blir det :)

Varma Hälsningar

Hennum
0

när, när, när, när? *hoppar upp och ner och tjatar* :P

KarolinaNowak
0

Vi funderar fortfarande lite på vad typ av tävling det ska vara, och vilket pris som ska utdelas till vinnaren.

Varma Hälsningar

Mysterious
0

Tycker inte de behövs så mkt…kanske äran och vad nästa tävling ska handla om :) typ Månadens tävling-nyfikna djur/husdjur mm,tycker det räcker…på kanin.ifokus.se har dom en artikel där vinnaren på berätta lite om bilden,kanin mm…så kan man kanske göra likadant här :) plus att vinnaren får bestämma vad nästa tävling ska handla om :)

Hennum
0

ja, man kan  ju börja med att ha fototävlingar sedan kan man ju ändra på reglerna och priset efterhand om man kommer på bätte sätt. är väl inte så himla viktigt med pris, man gör det för att det är kul ju och inte för att få pris, eller?

Dobben
0

Jag tycker väldigt mkt om fototävlingarna på tex. Foto och hästfoto.ifokus, hur gör man, är det bara o starta en sån tråd om man vill? x) jag tycker det skulle vara väldigt roligt! en sån där vinnaren bestämmer tema, så har man en vecka på sig, så väljer vinnaren nästa vinnare osv. ;D

KarolinaNowak
0

#24 Fotoutmaningar får man gärna starta själv :)

Tävlingen är förresten på gång, ber om ursäkt för att den dröjt men den kommer förhoppningsvis upp nu i veckan.

Varma Hälsningar

Dobben
0

#25 JIPPIEEEEE! xD