Fota Siames - Blir inte bra
Hejsan!
Jag har en siames som jag älskar att fota. Tyvärr så blir bilderna ALDRIG bra…
Han ögon är antingen gula eller röda.. Och ibland lyser ögonen så mycket att det inte går att redigera bort..
Jag har en Canon PowerShot A2400. Köpte den i sommras förra året & är inte alls nöjd med att jag köpte den..
Jag kan få bra bilder i rätt ljus.
Iaf så blir det bara bra bilder i dagsljus.
Ögonen blir röda eller gula såfort som jag använder blixten & jag blir så grymt irriterad…
Har funderat på att fixa en liten fotostudio i mitt rum.
Har ni några tips på hur jag kan använda blixten UTAN att ögonen lyser & blir gula/röda..??
Snälla hjälp mig innan jag exploderar :(
Och så kan jag gärna ta emot lite tips på hur jag får honom att sitta stilla.
Bilden är en av dom bra när han ögon är blåa & fina. Ingen blixt, tagen i dagsljus.
Att få ögonen bra med en blixt som sitter på kameran är väldigt svårt tyvärr. Jag brukar inte använda blixt, varken med kompakt eller systemkamera. Sen fotograferar jag inte katterna inne längre, mer än lägger dem i mitt lilla ljustält.
Din katt ser ganska stor ut så vet inte om han får plats i en liten låda, men ett ljustält rekommenderar jag verkligen om man inte har stor plats. Men som sagt, tveksamt om han får plats alltså. Knappt så min kraftiga huskatt får plats. Kanske att det finns större ljustält, går alltid att söka på. Med ett ljustält får du ett ljus som sprider sig över hela djuret om man så vill, och slipper använda blixten.
Hoppas någon annan har något bättre tips än vad jag har.
Det jag skulle kunna tänka mig är att du försöker ha honom där det är bäst ljus, och inte använda blixt. Så som vid ett fönster, som hur har på första bilden, eller någon stans med bättre ljus så du slipper blixten.
Fönsterljus är riktigt bra att använda.
Tror verkligen inte att det är en dålig kamera, som du säger så blir bilderna bäst i dagsljus och det är tyvärr så med de flesta "billigare" kompaktkameror. En blixt på en kamera, mobil eller vad som helst fungerar inte alltid jättebra i alla lägen.
Men med bra ljus kommer du kunna få bra bilder, det är jag säker på!
Hur du får honom att sitta still.
Lär honom ligg och sitt så fungerar allting jättebra!
Nejmen senast jag fotograferade min lilla katt använde jag ett snöre som jag höll i min vänsterhand och viftade lite med för att få hennes uppmärksamhet och inte se ut som om att hon går igenom världens tuffaste tid.
Är han lekfull så utnyttja det, brukar kunna få katter att stanna upp även om de mer än gärna jagar "bytet".
Inga bra tips direkt, men det är så jag arbetar med mina katter. Fast folk säger att mina katter är lite mer villiga än vad andra katter är.
Som min ena kan lägga sig ner på kommando, om man ger honom tid och säger jag sitt så sitter han snällt och väntar på att jag ska bli klar. Tror de har lärt sig det där med att kommer kameran upp ska man vara stilla. (;
så dude.
Never Say Never 😎
spårade ur lite tror jag, och tror inte du fick jättebra tips men kortfattat så är det svårt att få bra bilder med blixt så blixt bör undvikas.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Blixt är jättebra att använda när ljuset inte räcker till, men tyvärr kräver det sin fotograf. Och den inbyggda blixten är oftast inte speciellt bra, det blir ett ganska platt ljus och den slår rakt på. Om du inte har möjlighet till en extern blixt som du kan rikta t.ex. i taket eller något liknande så föreslår jag att du försöker bygga någon form av "diffusor" som du kan sätta för blixten. T.ex. en bit vanligt A4-papper, helst inte de allra tunnaste. Klipp till som en ruterfigor (från spelkorten) och sätt den sedan med tejp för blixten i en båge, tänk ett segel på en segelbåt i kraftig vind. Då blir ljuset lite jämnare även om det ändå inte blir lika bra som med en extern blixt som man kan t.ex. studsa i taket för att få ett mjukare ljus.
Kan du i inställningarna på kameran ställa ner blixtstyrkan lite kan du prova med det. Att ögonen blir gula resp röda med blixt har att göra med att blixten är placerad för nära kameralinsesn. Ibland finns det en funktion "röda ögon" på kameran som gör att det går en liten blixt precis innan fotot tas med blixten, det brukar räcka för att eliminera rödaögoneffekten.
mvh Martin
Jo han är ganska stor haha :)
Vet inte vad ett ljustält är för något men jag kan kolla lite på det!
Okej tack!
Det är så synd att han inte gillar att gå ut för då skulle bilderna ha blivit super fina! :)
Tack, jag kan erkänna att jag kan få bra bilder i bra ljus, men det är ju inte alltid som det finns ljus i närheten tyvärr :/
Sitt kan han redan & har man lite skinka eller ost så brukar det gå att få honom att sitta stilla ett litet tag haha ;)
Tack för tipset!
Haha nej tipsen var jätte bra & jag ska definitivt testa dom!