Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 1042 ggr
bosse
0

Orm.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen campade vi uppe i bergen nära en liten flod. Som vanligt gick jag runt och fotade blommor m.m. Det finns oerhört gott om orm i Libanon, men sällan så hinner man fota dom. Jag gick längs en väg och av nån anledning vände jag mej om och där ligger denna orm helt orörlig. Jag hade troligen stigit över den bakre delen. Jag letar alltid efter ödlor och ormar och ändå såg jag den inte. Otroligt!

bosse
0

Ett tag trodde jag att den var död för jag kunde inte se några ögon, som ni ser på detta foto.

bosse
0

Men så kom det en bil och då blev det fart på den.

bosse

Cydonia
0

#0 Häftig bild, det var inte direkt en liten orm (ser det ut som i alla fall)! Snygg beskärning, men synd att du inte fick med hela ormen.

motvind
0

Jag tycker som ovanstående - synd att du missade den sista biten på svansen! Sånt gör jag jämt, det är så himla lätt hänt. Men annars är det verkligen en häftig bild - en riktigt snygg orm.

Vet du vad det är för orm egentligen? Skallformen påminner lite om skallerorm tycker jag, de kanske tillhör samma familj? (Jag bara spånar alltså, jag har ingen aning)

bosse
0

Jag skulle gissa på att den var 1,2 m och en aning platt, vilket gjorde att jag ett tag trodde att den blivit påkörd. Den var ganska kraftig jämfört med en huggorm. Jag har ingen aning om vad det är för sort, så jag väntar på att marnyman eller bjorsa tittar in. Dom bör veta.

[kobbeuffe]
0

Rent spontant skulle jag säga att det är en AspisHuggorm "Vipera aspis" Men jag vågar inte svära på det.

Martin
0

Har inte heller full koll på ormarna (utöver de svenska), men visst ser det ut som att det är av släktet huggorm i alla fall.

mvh Martin

bjorsa
0

Har ingen aning om vilken orm det är kanske någon form av vipera dvs huggorm men 1,2 m låter för lång för en vipera men en orm är det :-)Påpassligt att hinna att fota den och att ögonen ser så där hudfärgade är nog för att den skall tillatt ömsa skin .

mvh/bjorsa

Martina-b
0

jätte fräck or tyckte att först bilden va coolast!

bosse
0

Jag gjorde några sökningar på "snakes in Lebanon" och kom fram till att det kan vara en Levant Viper. Jag kom också fram till att det finns ett flertal mycket giftiga vipers här i landet.

http://www.theoutdoorlodge.com/survival/poisonous_snakes_and_lizards_six.html