Foto på Endive
Hej!
Jag heter Maria och är ny här men har smygtittat i några veckor på alla era vackra djur (-bilder) och det är verkligen inspirerande! 🙂
Nu tycker jag det är dags för mig att visa upp mina djur 🙂
Jag kan berätta lite om mig själv först. Jag är en skåning med stort ormintresse. Jag skaffade orm 1995 när jag gick i gymnasiet. Jag har kvar ormen fortfarande och han fyller 18 i år.
Jag har haft systemkamera i drygt ett år. Jag skaffade en Canon EOS 1100d eftersom jag fick höra att det skulle vara en lätthanterlig nybörjarsystemkamera.
Mina fotoobjekt är förstås mina ormar. De är svåra att fota eftersom de i princip alltid är i sina terrarier och ibland blir ljuset dåligt och det blir ibland skugga pga inredningen. De gömmer sig oftast och lyfter man på deras gömställen så ligger de bara still eller försöker gömma huvudet. Tar man ut dem och har dem i händerna så blir det tvärtom; då kan de inte vara stilla! En annan svårighet är att mina ormar är mer nattaktiva än dagaktiva vilket gör det svårt med dagsljuset.
Nu har ni lite bakgrundsinformation om svårigheterna med att fota den här typen av djur. Jag vill gärna bli bättre på att fota så jag tar gärna emot tips. Det är själva fotograferingen jag vill bli bättre på. Jag är inte intresserad av att redigera fotona i efterhand. Ibland blir mina foton dåliga och ibland blir de bättre, men jag har inte riktig koll på varför.
Idag var min ena orm Endive ute på en gren och kikade mitt på dagen så då kunde jag inte låta bli utan jag sprang och hämtade kameran direkt 🙂
Här är ett annat foto på en orm som heter Gombo, som jag har tagit ute i trädgården på sommaren. Utomhus har jag framförallt två problem. Det ena är att jag håller ormen i ena handen och kameran i andra. Det gör att jag måste ha autofokus och det tar tid innan kameran fokuserar och vips så har ormen rört sig en halv meter bort 🙂 Den andra svårigheten är bakgrunden. I trädgården har jag staket och husväggar vart jag än vrider och vänder mig vilket gör att bakgrunden blir brokig och som jag förstår det så ska man sträva efter så rena bakgrunder som möjligt. Fotot här har jag tagit lite grann uppifrån för att få en renare bakgrund mot gräset. Vad kan man annars göra för att få en bättre bakgrund?
Välkommen hit!
Spännande med ormfotografering, det har vi inte haft så mycket här inne.
Det jag tänker på direkt är om du kanske kan försöka få någon medhjälpare som kan hålla i ormen när det är fotografering på gång?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vilken fin orm, det ser ut som att den har ett hjärta på huvudet :).
I can't drown my demons, they know how to swim.
Tack för välkomnandet!
Jag har inte sett så många ormar här, därför passade jag på att berätta lite extra om dem 🙂
#3 Ja, det har du rätt i att han har ett hjärta :)
#2 Absolut. Min sambo har hjälpt mig att hålla några gånger men jag ska ta och be honom fler gånger 🙂
Här är en annan bild som hade kunnat bli bra med bättre fokus men vad säger ni om staketet i bakgrunden? Är det störande eller smälter det in?
#4 Häftigt med en albino orm 🙂 Jag stör mig inte så mycket på bakgrunden då är en större förbättring om du fått med hela ormen på bilden. Sedan har jag lite svårt att hitta fokus men det gör väl sitt till just att det är en vit orm antar jag (det finns många som är bättre på att se sånt än jag)
Är ormarna väldigt långa eller skulle de få plats i en hemmastudio, som det finns en tråd om? Det kanske räcker bara att hänga upp ett enfärgat tyg (t ex över bokyllan) och ge ormen/ormarna en gren att slingra sig runt? Då skulle du få händerna fria (om det inte är risk för att de rymmer och du måste jaga dem förstås)…
finns säkert andra som har fler och bättre tips.
Kul att se bilder iaf
#5 Menar du en ministudio från den här tråden? http://djurfoto.ifokus.se/articles/4d715500b9cb46222d0656de-bygg-din-egen-ministudio
Wow, vilka snygga foton som finns i den tråden! 🙂 Det måste jag prova men det blir nog inte förrän klimatet blir bättre framåt sommaren. Tack för tipset!
#6 Precis den menade jag :)
Vilka läckra ormar!
Har alltid varit livrädd för ormar samtidigt som jag tycker många ormar ser jättehäftiga ut! :)
Medarbetare på Pokémon iFokus
så finna ormar