Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 608 ggr
Kitten86
2013-04-11 21:47
0

Kamera

Skulle vilja ha tips från andra duktiga människor som fotar mycket..

Är ute efter en bra och prisvärd digitalkamera. Fotar mycket ute, mestadels djur och natur men även en del porträtt (kalas etc).

Jag har fastnat för Canon och just nu står det mellan Eos 600D och Eos 650D.

Vilken kamera skulle ni rekommendera för en hobby fotograf som vill ha en inte allt för dyr kamera som ändå ger mig bra bilder?!

Kitten86
2013-04-12 16:21
0

Ingen som kan ge NÅGOT råd mellan dessa två kameror??

Den största skillanden är eg. ISO talet och det är viktigt har jag förstått. Ska man alltid sikta på så högt ISO tal som möjligt? Eller räcker 6400 för en hobbyfotograf?

Mikaela120
2013-04-12 17:15
0

Man ska försöka ha så lågt ISO som möjligt, eftersom ISOt gör bilden ljusare men samtidigt brusig. 6400 räcker nog. Själv har jag en Canon Eos 450D. Ett tips är att köpa begagnat eftersom det finns i princip oanvända kameror till billigt pris. 

Jag är inte precis någon expert men jag hoppas jag var till lite hjälp i alla fall.

Martin
2013-04-13 12:06
0

Det är två kameror av samma märke och 650 är något nyare än 600.

Går man in på http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/compare.php så finns det möjlighet att jämföra kamerorna sida vid sida. Om det blir stora prisskillnader, kolla så du valt samma objektiv för paketen.

Som du säger är det ISO-läget som är stora skillnaden men det blir utan att själv testat eller läst några tester förmodligen brusigt på de högsta värdena ändå på båda kameror. Jag har en Canon Eos 60D och den brusar på högre värden och man märker det redan runt 1600 och uppåt i vissa fotosituationer.

En annan sak som jag själv tycker är viktig men som inte spelar någon roll om man inte ofta använder seriebildtagning är att 650D är något snabbare, 5 bilder per sekund istället för 3,7.

Jag har inte full koll, men möjligen skiljer filmmöjligheterna också (bland annat kan man spela in ljud i stero med 650D men bara mono med 600D).

Sammanfattning från mig är: Det skiljer 500 kr på de resp kamerorna om man köper dem med 18-55/3,5-5,6 IS II + 55-250/4-5,6 IS II objektivalternativen och skillnaden ligger säkert på ungefär samma nivå även om man köper andra objektivpaket till. Jag hade valt den nyaste, alltså 650D.

mvh Martin

Kitten86
2013-04-13 16:47
0

Tack för svar!!

Jag fotar ju en del i rörelse då jag fotar djur etc så då blir ju 650D bättre. Iso talet skiljer inte jättemycket men bra att veta vad man bör kiak på. Så summa sumarum lutar definitivt åt att investera den extra pengen och köpa Canon EOS 650D.

Sen har jag börjat kika på alternativ till bra objektiv så att man kan få bra bilder även på avstånd. Min farbror rekommenderade mig att kika på ett 17-85mm eller ett >300mm.

Några tips på prisvärda och bra objektiv också?

Martin
2013-04-13 19:25
1

Med objektiv är det väl tyvärr så att man får vad man betalar för, så prisvärt behöver inte betyda billigt.

Jag föreslår att man hoppar över de allra billigaste men sedan börjar med något objektiv i mellanklassen och därefter när man vet vad man behöver (om man behöver mer ljusstyrka eller mer brännvidd t.ex.) så uppgraderar man sig.

Jag köpte min Canonkamera med 18-135/3.5-5.6 IS. Ett objektiv jag tycker är helt ok och bra allroundobjektiv. Svagheten är ju ljusstyrkan och att det är lite kort brännvidd om man skall fotografera djur, framförallt vilda djur. Husdjur osv går bra (men även där om man fotograferar inne så är det ljusstyrkan som är i svagaste laget).

Jag har även testat Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM. Det är helt ok även om det tappar i skärpa mot slutet (om man har mest zoom alltså). Även med det objektivet är ljusstyrkan ett problem i vissa situationer.

Jag har även testat ett par olika av Canons L-objektiv och de är dyrare men också betydligt bättre kvalitet och skärpa.

Man kan även titta på andra objektiv, både Tamron och Sigma har några populära varianter men de har jag själv inte testat.

mvh Martin

Kitten86
2013-04-15 10:57
0

Tack för bra info och input!