Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-lätt
Läst 565 ggr
Lazzie
0

Kritik: Några fåglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett gäng fågelbilder. Är de något att ha?

Nr 1-Duvhök

Lazzie
0

Nr 2-Strandskator

Lazzie
0

Nr 3-Mer strandskator

Fralice
0
Lazzie
0

Tack!

Någon mer som har en åsikt? Hm… Slänger i alla fall upp en bild till.

fia-mia
0

Jättefina bilder! Gillar bild 1 bäst! ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Lazzie
0

#5 Tack.

Ingen som har kritik att ge? Hm, petar upp en bild till i alla fall.

Rorosjons
0

#6 Hade velat haft mer skärpa på fågeln. Annars sitter den på ett väldigt bra placering så det skulle vara en super bild (enligt mig) om fågeln hade mer skärpa =)

Deklol
0

Duvhöken imponerade mig mest :) Ståtlig fågel, gillar färgerna och skärpan :)

**Mvh Dek **www.dek.nu

[Chayar]
0

Jag tycker garanterat att det är något som man skulle vilja ha som tavla på väggen. Jag tycker färgerna är helt underbara och fokuset mitt i prick (kanske inte på 2# du har lite för mycket fokus på vattnet under) Skärpan är inte helt 100 % på alla men helt okej :D. Kan man fråga vilken kamera och inställningar du hade :)?

Martin
0

#8 Det är förvisso sparvhök och inte duvhök, men visst är det en imponernade fågel ändå.

Fina bilder överlag, även om skärpan missats på några av dem. #1 faller jag mest för med lugn bakgrund i form av häcken som höken sitter på, och att det gula ögat sticker ut lite. Fint fångat!

mvh Martin

Lazzie
0

#7  Tack :)
#8 Höken är min favorit också.
#9 Inställningar vet jag inte, de flesta bilder är ganska gamla. Men kameran är i alla fall Canon EOS 400D.
#10 Var inte helt säker, men sparvhök var det alltså! Behöver en bättre fågelbok tror jag Skrattande

Martin
0

#11 De är i grunden ganska lika, vid en snabb koll.

Men duvhöken är betydligt större/grövre. Sparvhöken har "smala höfter", klena tarser och ofta relativt klen näbb, samt lever i skog, täta parker och är ganska ofta i bebyggelse. Inte sällan vid fågelbord mot vinterhalvåret.

Duvhöken däremot är lite mer robust i kroppen, inte lika skarpa hörn på stjärtfenorna. Sparvhöken äter småfågel upp till traststorlek, honorna tar undantagsvis något större fåglar. Duvhöken slår hare, ekorrar och fågel i fasanstorlek vilket gör att den är ett problem på många håll i landet där det finns fasanuppfödningar. Så tänker man på bytesdjuren förstår man ungefär vilken storleksskillnad det är på sparv/duvhöken, men som sagt, det är inte lätt alltid.

Kan rekommendera "Fågelguiden" av Killian Mullarney, Lars Svensson, Dan Zetterström och Peter J Grant. (Albert Bonniers förlag).

mvh Martin