Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 476 ggr
dumlekola
0

Önskas - Tips om objektiv

Jag har en Canon EOS 350D med objektiv Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM. Det jag fotograferar mest är mina marsvin inomhus.

Jag skulle vilja komma lite närmare och vill ha ett objektiv som fungerar ännu bättre utan blixt.

Vad skall jag välja? (Kan iiingenting om kamerautrustning. Bara siktar och trycker! ;-) )

Aviendha
0

"komma närmare" - hur? Att du kan befinna dig närmare djuret eller att du får längre bränvidd (mer "zoom")?

Annars är väl ett  50/1,8 något som borde ligga i varje kameraväska ;) Riktigt skarpt, ljusstarkt (bra för fotografering i dåligt ljus) och dessutom riktigt billigt!

dumlekola
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack för tipset. Glad

Marsvinen har en förmåga att komma emot en när man vill fotografera på deras egen nivå och då är det bra när man kan fotografera på korta avstånd. Vilka "millimetrar" är bra då?

Ett fast 50-objektiv - motsvarar det att jag ställer mitt nuvarande objektiv på 50?

Jag använder nog zoomen väldigt mycket. Med marsvin vill man få bilder som kommer nära.

Jag inser att det är lite svårt att veta vad jag skall fråga efter då jag är så dålig på vad de olika termerna innebär. Det är kanske flera olika objektiv jag behöver. Mina önskemål motsäger nog varandra Skäms

Aviendha
0

Japp, det är precis som när du ställer ditt nuvarande på 50 :) Skillnaden är att du inte kan ändra, det är 50 och varken mer eller mindre så man får förflytta sig om man vill komma närmare eller längre bort.

Vilken brännvidd du ska ha är ju svårt att säga för mig, du vet ju hur skalan går på ditt nuvarande objektiv, jag antar att du vill komma över 135, för under 28 finns inte jättemycket att hämta.

Jag kan inte canons optik men det bör ju finnas telezoom upp till kanske 300 som skulle kunna fungera. Däremot brukar ju ljusstyrkan avta ju längre brännvidd man får, så vill man ha bra ljusstyrka i optiken så kostar det ju lite mer. Hoppas någon canonfantast kan ge dig lite bättre råd :)

EmelieJolly
0

Nikon 35mm 1.8 tycker jag att du ska köpa. Den har snabbare autofokus så att du kan få med marsvinen på bild när de kommer mot dig. Det är ett mycket bättre objektiv än 50.

dumlekola
0

Fungerar Nikonobjektiv på Canonkameror? Skäms

EmelieJolly
0

aha oj jag trodde hon hade ett nikonhus :P haha förlåt

Aviendha
0

#5 Nej, inte rakt av iaf. Möjligtvis om man har en adapter men jag ska inte svära på mellan vilka märken det finns och åt vilka håll.

Gips
0

Tamron 90mm/2.8 macro 1:1 för canon lär passa dig som en handske. Skarpt som attan;););)