Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etiketter: tävlingarartikel
Läst 7902 ggr
Mari
8

Tävling: Djurfotografen 2012

En tävling som sträcker sig över hela 2012 indelat i tolv deltävlingar - en för varje månad. Var med och tävla!

Nu drar vi igång med en ny tävling, inte allt för olik förra årets stora tävling - Årets Djurfotograf

Det är lite nyheter denna gång så vi vill att ni läser igenom informationen och reglerna ordentligt, har ni frågor så är det i denna tråd de ska ställas eller skickas i ett PM till sajtvärden eller någon utav medarbetarna på sajten.

Allmänt om tävlingen

Då vi vill att ni på sajten ska vara så kreativa som möjligt är det endast nyfotograferade bilder som får delta. Det vill säga att under Januari får endast bilder tagna under Januari 2012 delta, i Februari får endast bilder tagna under Februari 2012 delta osv. Därför vill vi att bildens exif ska finnas kvar, mer information om vad exif är kommer vi att lägga ut i en enskild artikel och länka in här så snart den är publicerad.

Tävlingen innehåller 8st olika teman utspridda under årets månader, 4st månader är fria vilket betyder att bilderna ej behöver följa något speciellt tema.

Denna gång är alla bidrag med i omröstningen som utförs av iFokus medlemmar och här på sajten, vilket betyder att även Sajtvärd och Medarbetare har möjlighet att lämna in bidrag och delta i tävlingen. För att göra röstningen så rättvis som möjligt kommer bidragen att läggas in i en egen artikel utan fotografens namn intill - detta för att förhindra så kallad "kompisröstning".

Regler gällande bildbidrag

1. Bidragen lämnas in i en speciell bidragstråd för varje månad som är öppen från den 1 varje månad till den 20e, sedan låses tråden och blir dold inför röstning.

2. Bilderna måste vara fotograferade under samma månad som tävlingen pågår, alltså mellan den 1-20e. Därav behöver exif finnas med på bilderna.

3. Bilderna får EJ ha logga på sig eller något annat som avslöjar vem fotografen är. Bilder som bryter mot denna regel diskas.

4. Man får delta med en (1) bild per fotograf.

Regler gällande röstning

1. Man får EJ rösta på sin egen bild.

2. Vid röstning måste även en kommentar skrivas innehållande vilken bild man röstat på och en kort (eller lång) motivering till varför man valde den. Skrivs ingen kommentar alls räknas ej din röst!

3. Röstningstråden läggs ut den 21a varje månad och är öppen i 7 dagar innan den stängs ner och vinnare presenteras.

4. De tre som får flest röster tilldelas poäng, 1an = 5p, 2an = 3p och 3an = 1p, vid samma slutpoäng i omröstningen får båda/alla bidragen samma poäng. Poängen räknas sedan ihop under tävlingens gång för att sedan kunna utse den fotograf som blir tilldelad titeln Djurfotograf 2012 här på iFokus.

Priser

Den fotograf vars bild får högst röster varje månad blir omskriven i en artikel och får synas lite extra på sajten.
Vi jobbar även under tävlingens gång med att få fram ett eller flera priser som sedan kan delas ut i slutet av denna tävling. Har du tips eller idéer på priser? Kontakta oss!

Teman

Såhär är årets månader uppdelade:

1. Januari: ACTION
  2. Februari: STILLHET
  3. Mars: Fritt val
  4. April: NÄRHET
  5. Maj: MÄNNISKAN OCH DJURET
  6. Juni: Fritt val
  7. Juli: FÖRÄLDRAR/BARN (i djurvärlden alltså)
  8. Augusti: NÄRBILD ("Macro", men inte krav på förhållande 1:1)
  9. September: Fritt val
  10. Oktober: VATTEN
  11. November: ATTITYD
  12. December: Fritt val

Så, vad väntar ni på? Ut och fotografera med er Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ann-SofieH
0

Allt detta låter jättebra men frågan är om bidragen kommer att vara anonyma i bidragstråden? Vi är ju inte så många som är med så om de inte är hemliga där så blir det ju ändå inte så hemligt i omröstningen. Man minns ju vem som tog vilken ganska lätt, eller det var så förra året i alla fall. Men annars låter det superbra tycker jag! :)

Adrina
0

Skoj med de olika teman! Men när jag ser oktober & vatten så tänker jag att det är lite kallt med vatten i oktober, tex många kanske vill ställa upp med sina hundar eller andra djur när dem badar i sjön eller liknande.

Annars gillar jag detta mycket, ställde bara upp i 1 månad förra året men ska försöka va med i alla detta Skrattande

Mari
0

#1 Ni får ge tusan i att lägga på minnet vem det var som tog vilken bild Flört haha nä men jag tror det hjälper till lite iallafall när omröstningen är igång och man inte ser vem som tagit vilken bild. Bidragstråden plockas bort så snart deadline blivit för inlämning så den syns ej när det är dags att rösta

Förhoppningsvis blir det fler denna omgång som är med och tävlar, jag hoppas då det Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

HellviHumle
0

Går det att ta bort personliga uppgifter i Exif-filen?

HH

OlleA
1

Man får komma ihåg att skriva ut bidragstråden den 20:e alltså. Flört Kanske skulle det bli för mycket jobb om man fick maila bidragen till någon tävlingsledare som lade upp dem helt anonymt? Jag är också lite besviken över att inte hitta något som speciellt inriktar sig på vilda djur. Däremot är det väldigt bra att man får rösta på alla inskickade bidrag och att man måste motivera varför. Vi får se vad det blir av det hela! Glad

Olle

Mari
0

#4 Det låter jag Martin svara på då jag tyvärr inte kan så mycket om just exif.

#5 Exakt Flört Ja, vi beslutade att det troligtvis blir enklare för medlemmarna att kunna lägga in bidragen direkt i en tråd här på iFokus istället för att "krångla" genom att skicka via mail - det tror jag även hade fått flera att inte delta.
Olle, du får vara lite extra kreativ, jag kan tänka mig att alla dessa teman kan anpassas till vilda djur, det gäller att tänka lite extra och sedan får man tolka dessa teman precis hur man vill Glad

Vi hoppas att även denna tävling kommer att bli omtyckt - men fortsätt gärna komma med förslag på förbättringar osv, nu när tävlingen knappt kommit igång finns det faktiskt utrymme för lite förändring.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

HellviHumle
0

#6 Ok! Jag har namn etc i exiffilen och är inte intresserad av att outa mig. Naturligtvis kan jag ta bort den i kameran men vill ju helst ha den kvar på plats. Funderade därför på om man kan ta bort den personliga infon från exif i bilden.

HH

OlleA
0

#6 Visst kan de anpassas, men om man sedan ska jämföra bilders tekniska kvalitet blir det en viss skillnad i svårighetsgrad mellan en häst i hagen och en älg i skogen. Men jag ska inte gnälla, den här tävlingen blir säkert bra den också! Glad

Olle

Martin
0

Angående exif så kan man redigera bilders exif med diverse program, så visst skall du kunna ta bort ditt namn ur den om du vill det.

Angående att skicka in bidragen via mail hade vi en diskussion om det, men ett par av de som bidragit med bilder föredrar att skicka bilder på 4-9 MB "eftersom att de inte vill redigera dem" (tro mig - det var jobbigt nog att skala ner de bilderna till visbara bilder i förra tävlingen) och vi kände att vi inte ville belasta våra egna mail med de bilderna, och vi var också rädda att folk inte skulle skicka in bidrag om man måste gå via en mailadress. Vi kan såklart tänka om och registrera en hotmailadress (där kan man väl ha hur stora filer man vill?) om det är så att många inte tycker det är svårt att skicka in där - men samtidigt vill folk kanske inte dela med sig av vilka mailadresser de har osv. Låt diskussionen leva i denna tråden - vi är flexibla och kan ändra oss gällande vissa bitar.

#8 Jag tror inte att alla "domare" tog hänsyn till att det kanske är svårare att ta motiv på vilda djur än tama - även om några nog gjorde det. Vi hade en fundering om att ha olika kategorier detta året också men valde istället generella teman som vi hoppas kan appliceras oavsett om man föredrar marsvin, illrar, råttor, hundar eller vilt (även om det säkert är lättare på några än andra).

mvh Martin

HellviHumle
0

#9 Har du något exempel på så'na program?

HH

Martin
0

Här finns generell info om Exif, och även lite om hur man kan ändra i exif (Fotosidan)

Jag har aldrig ändrat i exif själv, men har hört folk använda Exif Changer som de skall vara nöja med.

Hoppas det kan vara till hjälp.

mvh Martin

HellviHumle
0

#11 Ska titta på det imorgon. Tackar så länge!

HH

OlleA
1

Ärligt talat tycker jag att det känns lite löjligt att prata om anonymitet när bilderna ändå kan ligga uppe med fotografens namn under större delen av månaden. Då kan namnen lika gärna vara med hela tiden. Jag hade nästan tagit för givet att man skulle maila in bilderna någonstans om de skulle kallas "anonyma". Att minska ner sin bild borde inte vara någon omöjlighet.

Olle

Cerrolyn
0

Håller med #13

Det går ju att skriva att måtten ska vara si och så och sedan mailar man det eller kanske PMa det till den adress/person ni har bestämt.

Men är inte Gmail bättre än hotmail?

**MVH Cerrolyn

Deklol
7

Tycker de flesta förändringarna låter bra, men varför har folk snöat in på att bidragen ska vara anonyma? De som "kompisröstar" kommer ju ändå att veta, eller ta reda på, vilken bild som fotografen man ska rösta på har tagit.

Ifokus-sajterna är inte anpassade för den typen av upplägg så vitt jag vet, och jag tror det kommer bli pannkaka och orsaka mer jobb än nytta.

Creds till Värd och Medarbetare på Djurfoto som arrangerar riktigt roliga teman och tävlingar på sajten!

Ann-SofieH
0

Jag tycker att det kan fungera att det inte är anonymt eftersom röster skall motiveras, det är ju ett sätt att få bukt med kompisröster. Det jag reagerade på var kanske mest samma som Olle, nämligen att det inte blir särskilt anonymt med det planerade upplägget. Men det blir nog jättebra ändå! Vitsen med anonymitet är ju att den som röstar då inte blir påverkad av vem som är fotograf utan kanske mer förutsättningslöst bedömer bilderna. Men jag inser, efter att ha läst inläggen här, att det troligtvis genererar mer bekymmer än vad det blir fördelar med att försöka anonymisera. Så för min del så tycker jag att det planerade upplägget låter bra, det ska bli kul att se vad det blir av det. Själv tänker jag just nu så det knakar på hur jag ska lyckas fånga något action den här månaden ;)

Deklol
1

Att personerna som röstar måste motivera sin röster tror jag faktiskt inte mycket på. Det man motiverar är ju vad man tycker och olika personer kan tycka väldigt olika. Hur bevisar man att personen inte tyckte som han/hon skrev?

Men vad jag tror är att 95-97% av de röster som läggs är så att säga "riktiga" röster. Jag tycker dessutom det är ganska få personer som faktiskt röstar. Och effekten av att införa ett motiveringskrav kommer förmodligen att dessa få som röstar blir färre, just på grund av att det tar upp betydligt mer tid än att bara klicka på en knapp. Nästan alla dagens internetsurfare vill att saker och ting ska gå snabbt och enkelt. Så är det, tyvärr…

Nu låter jag kanske som en riktig idésågare, och jag har faktiskt själv ingen bättre idé för att motverka kompisröstare just nu. Men jag tror som sagt inte att motiveringskrav kommer göra mer bra effekt än dålig.

Jag vill understryka att det är vad jag tycker och tror, facit har man inte förän man testat. Och kommer jag på något bättre sätt får ni veta det :)

Ann-SofieH
1

Varför skulle man vilja bevisa om någon verkligen tyckte det han/hon skrev? Det är väl klart att om man motiverar sin röst så skriver man det man tycker. Jag förstår inte???

Syftet med motiveringen är ju helt annan, t ex så tycker jag att det är en bra idé att skriva en motivering eftersom det är kul att få en motivering själv samt läsa andras. När vi nu dessutom är ett litet gäng så tror jag att alla är tillräckligt engagerade för detta. Men det är ju vad jag tror. Sedan tror jag också att det är ett sätt att komma undan "raggade" röster för att om man inte bryr sig om tävlingen utan bara röstar på en kompis så vill man nog inte skriva en motivering.

Jag kan inte alls uttala mig om ifall detta är ett problem eller inte för jag har ingen information att basera ett sådant uttal på. Men jag tycker ändå om idén med motivering baserat på det som jag skrev ovan.

Deklol
0

Jag håller med om att det hade varit jätteroligt att få motivering i samband med röst. Jag tolkade motiveringskravet som ett sätt att gallra bort fler "kompisröster" eftersom det ter sig vara något många tror är ett problem. Det var det jag menade #18, hoppas du förstår nu?

Om nyttan, alltså att de tävlande får lite feedback eller som jag skulle säga det "bekräftelse" på bilden, väger upp att färre kommer orka rösta är ju som sagt en fråga ingen egentligen kan svara på innan man testat.

Vi får se vad som händer helt enkelt! Hoppas det blir bra :)

Mari
0

Vi kanske ska stryka ur texten detta med att fotograferna blir "annonyma"? Det kanske känns bättre för er? Men jag tänker ändå att det är bra om man plockar bort fotografens namn från röstningstråden samt gör bidragstråden dold under röstningsperioden - det blir iallafall mer annonymt för vissa skulle jag tro :-)

Med själva motiveringen/kommentaren hade jag tänkt att man egentligen bara behöver skriva något i stil med "jag röstar på bild nr 4, för att jag tycker den är bäst" - alltså är det öppet för både kortare och längre motiveringar om man känner så.

Vi får se detta som en testrunda - kommer det knappt in några giltliga röster så får vi se över bestämmelserna och kanske slopa detta med motivering, vilket jag tycker vore synd, för visst vore det väl kul att få läsa en rad eller två om vad de som röstar fick dem att rösta på just den bilden?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0

Det är kul med en debatt! Skall kanske säga lite hur vi har tänkt.

I vår "frågelåda" som vi satte upp för ett tag sedan med förslag på förbättringar och annat med tävlingar var det bland annat att man ville veta varför vissa bidrag kom med, vad "juryn" hade fallit för i bilden. Och det var väl också några som tyckte det kunde vara kul med kommentarer på bilderna.

Det är ett av skälen till att vi lagt till ett "kommentarskrav", det är att se mer som en kommentar än en motivering eftersom att vi inte kommer att räkna bort rösterna om vi inte tycker motiveringen är bra. Det handlar alltså inte om att vi kräver att man skriver en massa saker om vad man tycker är bra eller dåligt, även om vi gärna ser att man gör det. Om inte annat hoppas vi att det kommer att utveckla fotograferna som får röster på sina bidrag och förhoppningsvis andra också, och kanske kan man också skönja ett mönster efter vad de flesta som röstar går på när de väljer bilder och då kanske man bättre kan planera sitt nästa tävlingsbidrag för det (rätt eller fel - jag personligen tror ju på att jobba vidare med sin egen bildstil än att försöka plagiera det som funkar bäst - men det är ju inte heller fel att titta på det som fungerar).

Ett annat är att ibland har vi inte haft möjlighet att sitta med vid deadline även om vi lägger deadline för röstningar så att vi skall kunna göra det. Men mycket kan hända och det är inte alltid schemat går ihop. Trots att trådar har låsts har man även kunnat rösta i röstningsfunktionen som finns på iFokus. Med en kommentar kan vi se när man röstat och då har vi möjlighet att räkna bort röster som kommit efter deadline. Vid något tillfälle det här åter kom det in ganska många (förhållandevis) röster på ett bidrag efter deadline och att vi låst en tråd och det är sådant vi vill undvika på detta sätt.

Vi har inte upplevt det i tävlingen för 2011, att man har registrerat nya användare bara för att kunna rösta, men vi har när vi en gång tidigare hade ett fint pris (eller om det var på Foto.Ifokus.se där jag tidigare var medarbetare) upplevde att man skapade en massa nya konton som inte gjore andra inlägg än förmodligen röstade. Det gick dock aldrig att styrka och troligen fick den som fuskade priset. Nu har vi som sagt inte upplevt det här, men det har i vår tipslåda med feedback kommit in förslag på vad man skall göra åt det. Jag personligen tror också att vissa som röstat har gjort det mer på en kompis eller någon de gillar än på bästa bild, men det är en personlig åsikt och det är inget som jag har belägg för - och det är ju inte hellet något som är fel enligt reglerna eftersom att man får rösta på precis vem man vill. Återigen tycker jag såklart att det är roligast om folk verkligen bedömmer bilder och röstar på det, istället för på en fotograf. Och det har man kanske gjort - jag sitter inte på fakta men jag har en känsla av att det inte alltid varit så.

T.ex. har jag själv haft svårt att välja ibland, mellan en bild jag tycker är väldigt bra men som är "enkel att ta" eller en som är lite sämre, inte en 10-poängare men där fotografen i en svår situation eller med ett svårt foto visat att han/hon verkligen bemästrar de lite svårare momenten i fotograferingen.

Kul att tävlingarna engagerar och tack för det cred som delades ut tidigare i tråden - sådant uppskattas!

mvh Martin

HellviHumle
0

#11 Det verkar som programmet mest är till för att ändra namn och datum. Inte så intressant. Har googlat en del men det förefaller vara likadant med de flesta.

HH

Martin
0

#22 Ok - tråkigt om det inte kunde vara till någon hjälp.

mvh Martin

HellviHumle
0

#23 Ingen större fara. Det löser sig nog på nå't vis.

HH

Ann-SofieH
0

[Borttagen kommentar då jag hittade svaret själv.]

Ann-SofieH
0

Hej, jag tänkte bara höra vad folk tycker om den nya tävlingen nu när vi har provat på en månad, tycker ni att det blev bättre eller sämre? Jag är bara nyfiken, inget annat. Själv tycker jag nog att det blev lite rörigt med alla bidrag, jag vet dock att jag var en av dem som förespråkade det som nytt upplägg, men nu när det har provats på så är jag mindre säker på om det var så lyckat trots allt. Vad tycker ni andra?

Martin
0

För mig har det inte varit någon större skillnad, jag har ju gjort i princip likadant innan då jag varit en av de som valt ut bidragen som övriga på forumet skulle rösta på. Vad det gäller röstningen är det synd att det finns flera som röstat utan att lämna kommentar när det nu är sagt att vi skall ha det som krav för att rösten skall vara räknad.

För oss som står bakom sajten innebär detta upplägget mycket mindre jobb känns de som spontant, då vi slipper att först skall alla av oss gå igenom alla bilder, välja ut sina tre favoriter och sedan skall vi ha omröstning och först därefter skall bilderna sammanställas (x4 för varje kategori).

Om det blev bättre? Jag vet inte heller, jag har nog inte riktigt bestämt mig. Vi får nog se tiden an tror jag innan jag känner vilket som är bäst.

mvh Martin

Ann-SofieH
0

Jag förstår förstås att det nya upplägget är bra då det innebär mindre jobb för sajtvärdar och då även de kan vara med. Så jag var absolut inte ute efter att upplägget skulle förändras! jag var bara nyfiken på att höra vad folk tycker om det nya upplägget. Jag tycker också att det är synd att det är så många röster som inte har motiverats, men det kanske blir bättre på sikt, eller också får man bara acceptera att det är som det är.

HellviHumle
0

Går det att rösta även för oinloggade? I så fall kanske det är några som inte läst igenom, som har röstat.

HH

Mari
0

Det kommer alltid vara några som röstar men ej kommenterar, det tror jag vi inte kommer undan med tyvärr men det kan säkert bli bättre :)

#29 Det ska bara vara inloggade som ska kunna lägga sin röst.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Deklol
0

http://www.youtube.com/watch?v=hhMgmkYHlM8

Jag älskar det klippet! :D

Skämt åt sidan, jag tror fortfarande inte på idén med att medlemmarna måste motivera sin röst. Jag tror inte heller på att det kommer bli bättre med tiden, varför skulle det? Internetsurfare blir latare och latare, det ska gå fortare och fortare att surfa. Vill man motivera så gör gärna det, men om det ska vara ett krav så… ja, ni ser själv:

"Gillar den för att den är skarp"
"Gillar den för att den är svartvit"
"Gillar den för att hunden är jättefin!"

Och varför ska det finnas möjlighet att rösta via radioknappar när det bara är rösten i kommentaren som räknas? Det kommer att skapa dramatik och folk kommer att bli sura.

Nu är jag inte med i 2012:s djurfotograftävling, men när jag som deltagare vet att juryn själva är väldigt fotointresserade och har någon form av bakgrund anser om bilden håller för omröstning eller ej känner jag att det liksom är halva grejen.

Mer jobb för Medarbetare och värd är det ju såklart. Men det får man ju väga upp mot effekten och hur mycket man vill satsa på en 12 månader lång tävling. Kanske är det värt det, kanske inte :)

Detta var min åsikt, fler?

texasmamma
0

#31 Instämmer helt och fullt! Blev lite förvånad och förvirrad när jag såg att det är två olika röstningar, först en och sen en till om rösten ska räknas. Ska det vara röster med kommentarer så skippa knapparna eller behåll knapparna och ta bort kommentarmåstet oisf kan det väl vara önskvärt och frivilligt att göra det.

Mari
2

Bra att ni fortfarande kommer med synpunkter på hur tävlingen kan bli bättre, dock vill jag gärna behålla kravet att man ska lämna en kommentar, för annars kan man lätt fuska med röstningen, bland annat genom att rösta på sitt eget bidrag som nu inte är tillåtet.

Det skulle kunna gå att ta bort själva röstningen som man kryssar i, den tänkte jag ha med bara för att se hur många som egentligen läser igenom reglerna för tävlingarna och både röstar samt kommenterar som det står att man ska göra :-)

Jag tror säkert vi kan ta bort att man klickar i rösten och istället hoppar till att lämna en kommentar om vem man röstar på om ni skulle tycka att det känns bättre?

För övrigt så är nu omröstningen avslutad, har dolt röstningen och vi jobbar under dagen med att få ut resultatet samt inlägget för februaris bidrag. Änn så länge tycker jag att denna tävling har gått bra, många bidrag, många röster - faktiskt fler än vad jag räknat med. Och jag hoppas ni har överseende med att detta är en helt ny tävling, alltid finns det lite "barnsjukdommar" på nya saker som man får rätta till eller tänka på till nästa gång, även förra årets tävling fungerade inte klockrent

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

texasmamma
0

#33  " För övrigt så är nu omröstningen avslutad, har dolt röstningen och vi jobbar under dagen med att få ut resultatet… "

Har jag missat resultatet, eller har det inte presenterats?

Fjortis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag iaf en bild på min älskade kattunge.

Jag tycker att vi är värda ett pris. Jag la upp henne så ni kan se vilken underbar katt som finns på denna jord. ;)

Mari
0

#34 du har inte missat, det är vi som missat att lägga ut resultetet men nu finns det äntligen ute.

Vi ber om ursäkt att det tog sådan tid, till nästa gång ska vi fixa detta mycket fortare!

Här hittar ni artikeln med de som placerat sig i Januari

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

texasmamma
0

Klickade in mig här för att kolla in temat för nästa månad

Maj: FÖRÄLDRAR/BARN (i djurvärlden alltså)

Är det inte lite väl tidigt för det temat? Ute i naturen finns det nog inte så många barn i början av maj och med tanke på den sena våren lär de låta vänta på sig än ett tag.

Mari
0

#37 tror du att det skulle passa bättre om man tar det i Juni istället? Eller i Juli?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

texasmamma
0

Kanadagässen, bland fåglarna, brukar vara först ut med sina ungar här (Stockholm) och den första bilden jag har från förra året är tagen 20 maj. Jag har inte riktigt koll men juni kan nog funka eller kanske det är bättre med juli. Sverige är ju rätt avlångt så det lär variera. Alltså, jag vet inte men det finns säkert många här som har bättre koll.

Gnagarna är nog tidiga och mina ekorrar lekte för fullt i dag så där är nog parning på gång. Rådjuren har säkert Olle info om, de är ju lite speciella och temperaturberoende. Tamdjuren?

HellviHumle
0

Kalvar och lamm finns redan. Åtminstone här på Gotland.

HH

OlleA
0

#39 Vill ni se rådjurskid blir det nog svårt före 20 maj. De flesta föds omkring månadsskiftet maj-juni, och man bör inte störa dem när kiden är alldeles nyfödda.

Olle

Marrieh
0

Många hästuppfödare brukar tajma så att fölen kommer i månadsskifte maj-juni. Så Maj är kanske lite tidigt ja..

----------------------
• Marielle Foto

Mari
2

Nu har vi disskuterat lite vi bakom sajten och tagit och ändrat lite i startfältet Flört

Vi gör såhär att Maj och Juli byter plats, så i maj blir det Människan och Djuret och i juli blir det barntema Glad

Så nu hoppas vi att det under juli kan bli många bäbisbilder Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

monstermash
0

#43 - Ändra det i startinlägget så man lättare ser att de bytt plats? :)

OlleA
1

När kommer majtävlingen? Eller är det bara jag som inte hittar den?

Olle

Mari
0

Majtävlingen kommer ut så snart jag hinner! Förhoppningsvis senare ikväll eller under morgondagen, eller om någon av mina Medarbetare har möjlighet att lägga in.

#44 Är det inte ändrat? ska isåfall fixa även det! Jag trodde att jag ändrade det när det meddelades om månadsbytet

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0
OlleA
2

Tack för den! Är jag besvärlig om jag vill se en aprilvinnare också?

Olle

Mari
0

Ja ursh Olle vad besvärlig du är Flört Vinnarartikeln kommer ut innan veckans slut

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

OlleA
2

Det ser jag fram emot! Om ni vill får ni gärna utse en Månadens Bild från kritiktrådarna i april också. ;)

Olle

Catta-
0

Vart är resultatet av tävlingen i april? :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Martin
0

#51 Mari lägger ut den i helgen har hon lovat. Tyvärr är det många av oss bakom sajten som har fullt upp på annat håll för tillfället. Själv är det renovering av hela övervåningen på gång i helgen…

mvh Martin

Catta-
0

#52 Okej :) Ingen fara, trodde bara att jag hade missat den

Martin
0

Det är vi som varit rent för lata/haft för mycket att göra, så det får vi ta på oss. Skall göra vad vi kan för att få ut den i helgen som Mari lovat och dessutom vara betydligt snabbare med majtävlingen - sista dag att skicka in bilder på söndag!

mvh Martin

OlleA
1

Så blev det inte denna helgen heller. Kan det bero på bristen på aprilvinnare att så få har brytt sig om att skicka in bidrag till majtävlingen? Är det någon idé om man aldrig får veta resultatet? Bidragstråden för maj är inte låst, men något om förlängning hittar jag inte heller. Jag vill inte låta grinig, men anser faktiskt att de som har tagit en tävling i båten bör försöka ro den i land.

Olle

Moalinn
0

Inte för att vara sån, men vi är två Medarbetare utav 4 (tror jag att vi är, jag har själv inte vart jätteaktiv med tävlingen) och sajtvärden som jobbar med tävlingarna. Jag personligen har otroligt mycket med skolan, har knappt tid för datorn alls. Och de andra två har minst lika mycket, men för att göra rätt för mig får jag försöka lägga ut det som ska läggas ut.

Ska prata med de bakom och se vad som ska göras så kommer det ut antingen senare idag eller imorgon, okej? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

OlleA
1

Okej, alla har för mycket att göra för att orka med tävlingen. Går det kanske att ändra upplägget så att tävlingen blir lättare att sköta för er som är ansvariga? Eller är det rentav dags att fundera på att lägga ner tävlingen? Det hade varit väldigt tråkigt, men frågan är om det inte hade varit ärligare än att låta den rinna ut i sanden utan att någon orkar bry sig. Jag vill som sagt inte vara grinig och hoppas förstås att det löser sig på ett bra sätt, men blir ändå besviken när inget händer. Finns här fler som vågar ha åsikter om detta?

Nu hoppas jag på en aprilvinnare idag eller i morgon! Glad

Olle

Ann-SofieH
0

Jag har inte engagerat mig i tävlingen i år då jag har för mycket annat runt omkring mig. Men ett förslag skulle ju kanske kunna vara att någon annan tar över som har tid, möjlighet och intresse. Det behöver kanske inte vara en Sajtvärd, bara någon som har möjlighet att skapa röstningstrådar etc. (det kanske alla har förresten?). För som det är nu så blir det ju inte bra, den som administrerar tävlingen måste ju ha tid för att göra det och ofta behövs en som är ansvarig för att det inte ska falla mellan stolar. Förslag, skulle Olle kunna ta över? Dvs. om Olle vill det. Nu när alla röstar på alla bidrag och det inte är en jury så hindrar ju inte det medverkan. Som sagt, jag har inte varit med men det kändes bara som en uppenbar lösning på problemet.

Catta-
0

Jag tycker också det är lite tråkigt att det har tagit så lång tid. Visst har man förståelse för att sajtvärdarna och medarbetarna har ett liv utanför detta, men då kanske det vore en idé att skaffa någon/några Medarbetare till som bara fixar med att hålla tävlingarna rullande.

Moalinn
1

Om Mari tycker att någon ska hjälpa till med tävlingen så är det okej för min del, annars kan vi ta igen det här genom att publicera vinnaren för april senare idag och även lägga ut röstningsträden för Maj. Efter det lägger jagin detta som en påminnelse i mobilen så jag kommer ihåg varje månad, klart att det ska bli en förbättring.. vi ber såklart om ursäkt för detta också!

Medarbetare på Djurfoto

Mari
0

Jag ber om ursäkt ingen, jag hade helt glömt bort att jag skulle fixa med detta i helgen, ska jag komma med någon ursäkt så har jag varit på kattutställning hela helgen men jag lovar och svär att jag ska göra ett försök att fixa med vinnaren och det andra som ligger efter, helst ikväll.

Jag tar gärna emot utomstående hjälp men jag ser helst att det blir en Medarbetare - därav jag puffat för nya Medarbetare på sajten sedan en kort tid tillbaka, för jag har massor utanför sajten just nu som bara blir mer och mer men jag menar aldrig avsiktligt att "strunta" i sajten och tävlingen även om det kanske ser så utåt - jag ska skärpa mig jag med.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

OlleA
0

"Gör det själv" är ju ett klassiskt svar när man har synpunkter på andras åtaganden, men tyvärr har jag varken tid eller lust att hålla i tävlingen. Även jag har väldigt mycket omkring mig. ;) Jag hoppas också att ingen känner sig personligen utpekad av mina inlägg, för visst kan det finnas viktigare saker i livet än ett internetforum. Mari, jag tror visst inte att du struntar i sajten avsiktligt. Men tar man på sig något, förväntar sig många att man ror det i land enligt planerna. Det hoppas vi på nu! :)

Olle

Moalinn
2

Nu finns röstningstråden ute för Maj, resultatet av April kommer ut senare idag!

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2

som lovat finns även resultatet av april ute också!

vi ber om ursäkt för förseningen, vi ska bli bättre på det här och självklart ska vi ta tävlingen enda in i mål. Glad

Medarbetare på Djurfoto

OlleA
0

Härligt! Bättre sent än aldrig! :)

Olle

Moalinn
0

sedär, när man egentligen ska sova sitter man och lägger upp en artikel om  vinnaren av människan och djuret. Glad

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

nu finns tävlingstråden för juni ute, även nålad högst upp bland inläggen så den är lätt att hitta! Glad

Medarbetare på Djurfoto

MorganJack
0

Jag är en tjej på 11 år, när jag var ute vid badplatsen låg där en and med en bedårande liten andunge! Mitt tävlingsbidrag JULI :)

http://i50.tinypic.com/2nk8cvb.jpg

juliafrojd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mitt tävlingsbidrag JULI på min en av mina kaniner :)

Martin
0

#68, 69 Ni skall inte lägga upp bilderna i denna tråden utan i respektive tråd. Tävlingstråden för juli hittar ni här, där temat är föräldrar/barn.

mvh Martin

Moalinn
0

Röstningstråden för juli är uppe, ni har till den 29 juli på er att rösta och glöm inte att lämna en kommentar varför du röstar på just den bilden!

Medarbetare på Djurfoto

Mari
0

Då var vinnaren korad - kika in artikeln här!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

OlleA
0

Är det inte dags för en augustitävling snart? Och kanske en "månadens bild" för juli?

Olle

Martin
0

Julibilden utsågs den 30.e redan! Jag fick för mig jag sett en augustitråd men kan inte hitta den nu så startar den strax!

mvh Martin

OlleA
0

Var inte det vinnaren i tävlingen? Ska vi inte ha en "månadens bild" från kritiktrådarna också?

Tack för augustitråden! Jag ska ge mig ut med macroobjektivet så fort jag får tid. :)

Olle

Mari
0

Jo det var vinnaren i tävlingen, månadens bild för juni kom ut den 10/7 så en ny för Juli är på väg ut :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0

#75 Aha, missförstod dig - trodde du menade årets tävling.

mvh Martin

[popadelica]
0

Vart ska man ladda upp bilden?

Mari
0

Du laddar upp bilden i den aktuella månadstråden, Här hittar du den för Augusti

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

OlleA
0

Kan ni förklara temat "attityd" lite? Det verkar ganska svårtolkat tycker jag.

Olle

Martin
0

#80 Vi har nog alla lite olika tankar och tolkningar runt temat "Attityd". Alla teman kan väl tolkas lite efter respektive fotograf.

Vet inte om det blir rätt att jag skriver hur jag tolkar det men det kommer att gå att läsas ut ur min bild om jag lyckas få till det (hoppas jag - annars har jag misslyckats om ingen tolkar min bild som att den har attityd).

Attityd kan ju tolkas på många sätt och jag vill inte sätta någon standard för vilken tolkning som är "rätt". Svårt att utveckla vidare.

Blev du klokare?

mvh Martin

texasmamma
0

#80 Instämmer helt. Tror dessutom att det är lite åldersbetingat ;). Enligt SAOL tolfte upplagan, femte tryckningen: kroppsställning; inställning till ngt. Tittar man på synonymer så vidgas tolkningsutrymmet ytterligare; inställning, hållning, ståndpunkt, synsätt, förhållningssätt; pose, kroppsställning, ställning.

#81 Väntar med spänning på ditt bidrag

Martin
0

Verkligen ett svårt tema. Har varit ute två gånger men inte fått den bilden jag vill ha… och vädret nu gör ju inte saken bättre. Får väl snart börja ge mig på katten här hemma men den katten personlifierar egentligen ickeattityd enligt min tolkning så blir svårt att få till det bra på temat :o)

Hoppas få ihop ett bidrag men risken är att det blir blankt från mig denna rundan.

mvh Martin

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.